Bet
pradėkime nuo pradžių. Paskutinius 5 mėnesius turėjau nusimačiusi vieną „tašką“ Indonezijoje, kurį tiesiog
privalau aplankyti. „Kawa Ijen“ ugnikalnio viduryje tyvuliuojantį smaragdinį
ežerą, apsuptą sieros debesų. Pusę metų buvo nutraukti leidimai kopti į
ugnikalnį, nes jis pernelyg aktyvus (aplinkui tematysi baltą rūką ir po pirmo 100 m. kopimo
mirtinai apsinuodysi sieros dūmais).
Nežinau kas
mane apsėdo, bet pirmąjį gegužės penktadienį, užmačiau, kad organizuojamas Ijen
festivalis Bondowoso miestely. Nutariau, kad tai ženklas, tad pirma
aplikavau, o gavus atsakymą, kad esu priimta – pasižiūrėjau kur. Tradiciškai :)
Festivalio
tikslas, sukviesti keliautojus esančius Indonezijoje pristatyti savo kultūras
ir šalis, tokiu būdu skatinant Bondowoso turizmą. Organizatoriai atrinko 50 dalyvių:
Graikija, Pakistanas, Iranas, Čekija, Italija, Lietuva, Estija, Prancūzija,
Lenkija, Singapūras, Filipinai, Indonezija, Malaizija.
Iš dalyvio
pusės žiūrint – programa itin aktyvi, o laikas
nepilnai išnaudotas. Na, visgi organizuojama Indonezijoje, tad per daug
nesitikėdami visi atvažiavo su „low expectations“ (žemais lūkesčiais). Vis
kažko laukdavome: 2 ryto dėl
neaiškių priežasčių reikia sustoti į dvi eiles (vietinių ir užsieniečių) prieš
kopiant į Ijen ir tada ... laukti. Į klausimą kodėl – atsakymas „sabar“. Laukti
kol atvažiuos vėluojantis autobusas. Laukti kol vairuotojas užkurs sunkvežimį,
tada laukti su užkurtu varikliu mėgaujantis dūmais. Laukti kol atvažiuos „pamesti“ dalyviai.
Laukti pasirodymų. Laukti pietų. Sabar.
Programa
1d. Pusryčiai su šeima, kurioje
apgyvendina. Programos pristatymas, tradiciniai Bondowoso pasirodymai, šokiai,
dainos, kalbos. Vėliau, interviu dalinimas ir milijonas nuotraukų su vietiniais.
Popiet žaidimai su vaikais parke, kultūrinis pažindinimasis. Išmokinau vaikus:
Labas, kaip sekasi? [Hi, apa kabar?]
Ačiū, gerai [Baik baik, terima kasih]
Aš
myliu Bondowoso [Aku cinta Bondowoso]!
Deja, negaliu įkelti filmuko. Kai pusė Indonezijos naršo po internetą - ryšys graudžiai lėtas...
Deja, negaliu įkelti filmuko. Kai pusė Indonezijos naršo po internetą - ryšys graudžiai lėtas...
Vėliau apsilankymas Mardhika
radijo stotyje. Kiekvienos šalies atstovas savo kalba padaro įrašą, kurį parado
metu leis per garsiakalbius. Įdomu buvo paklausyti Pakistano ir Irano atstovų –
retai girdimos kalbos.
Vakaro
programa – pasibendrauti su šeimomis, kuriose gyvenome. Man pasisekė,
apgyvendino pas superinę šeimyną! Tradiciniai musulmonai: vyras veda seminarus apie musulmonų
religiją (yra itin žinomas ir gerbiamas Bondowoso miestely), žmona augina
vaikus (2 mergaites
Sofi ir Kiki, bei berniuką Uki, kurį nenugirdus vardo, pusdienį
vadinau „Cookie“ – visiems tai pasirodė be galo juokinga..) Namai – rūmai,
kuriuose kartu gyvena 8 tarnaitės ir 5 tarnai. Yra atskiras namas
moterims ir kitapus gatvės namas vyrams, kas rytą gyvenimas prasideda 4 am su
malda, moterys dėvi skaras (džilbab) ir atitinkamus drabužius. Smagu buvo iš
arti pamatyti mažo musulmoniško miestelio gyvenimą.
Fotografavau iš milžiniškos terasos, kurioje pusryčiaudavome. Priekyje 2 aukštų moterų namas. Mano ir Yuvine (dalyvės iš Jakartos) kambarys buvo 2a. kur matosi balkonėlis.
Po vakarienės važiavome
susipažinti su šeimos draugais – miesto vice mere ir jos šeima. Pokalbiai
bahasa Indonesia, gausus desertas ir dar truputis nuotraukų.
2
d. Pusryčiaujame su šeima 6 ryto, festivalio atidarymas po
valandos. Šeimyna pasitinka su tradiciniais Bondowoso pusryčiais –
sėdime ant kilimo, valgome „nasi pečel“ su rankomis, o padėjėjos viena po kitos
vis neša patiekalus: žuvį, organiškai paruoštą vištą, daržoves (karštas ir
šaltas), užkandžius, anties kiaušinius, „sambal“ padažą, traškučius „krupuk“,
vaisius, kavą ir mano mėgstmiausią „tempe goreng“ (gerai paskrudinta tempė –
gaminys iš sojos pupelių ir specialaus pelėsio).
Tempė nuotraukoje randasi po kiaušiniais
(nesijuok, nežinau kaip kitaip nupasakoti jos buvimo vietą)
Festivalis prasideda nuo
paradinės eisenos. Kiekviena šalis pristato savo tautinius kostiumus. Žinoma,
važiuojant 7 mėn. į Indoneziją tikrai nepasiėmiau
jokių tautinių rūbų, bet visada gelbsti šiek tiek kūrybiškumo, keli markeriai,
balti marškinėliai ir kojinės su LT trispalve :)
Paradinė eisena
miesto gatvėmis, šokiai, nuotraukos, žmonės... Stebina gerokai perdėtas vietinių
dėmesys užsieniečiams. Kartais jautėmės kaip būdami Dievais jiems. Kažkas
nesuvokiamo... Pasibaigus eisenai festivalio
aikštėjo vyko šalių atstovų pasirodymai.
Balio pasirodymas (Liūtas - Hindi simbolis Singa Barong). Kostiumo viduje 2 žmonės
Mokyklos vaikučiai. Pamenate mūsų rudas klostuotas uniformas su nertom baltom apykaklėm ir juodus žiurstus?..
Uždarius festivalį visi buvome
sumesti į 2 karinius sunkvežimus ir traukėm į Luwak kavos fabriką netoli Ijen kalno. Jei
atvirai – tai ką pamačiau pašiurpino. Atvažiavom saulei leidžiantis. Ėjom į
aptverą nedidelį plotą su Luwak gyvūnėlių narvais. Tai gerokai skyrėsi nuo tų
laimingų gyvūnėlių, kuriuos radau Balyje, ryžių terasų vaizdų, šiaudinėse
pašiūrėse gruzdinamų pupelių ir svaigaus jų kvapo. Ne. Nuotaikos, kaip koncentracijos
stovykloje, pastatyti 20 narvų turistams
(kiti paslėpti), gyvūnėliai švelniai tariant kvanktelėję: laksto po narvus,
gaudo savo uodegas, žiūri į tave tom mažom raudonom apvaliom akytėm, kurios
supanašėjo su raudonom arabikos kavos pupelėm... Teritorija aptverta betonine
siena ir spygliuota tvora. Fabrike viskas gaminama masiniu būdu, vietiniai su
botais braido po kavos pupeles, kurios suverčiamos iš milžiniškų sunkvežimių.
Stebuklinga Luwak kava tą pačią akimirką prarado žavesį...
Su Margot
nutarėm, kad laikas pailsėti nuo viso dėmesio ir „grupinės veiklos“, tad
patraukėm į miestelį ieškoti vietinio warung. Šiek tiek pašnekinus žmones
išdavė kur galime rasti vietinį „tašką“, tad netrukus mėgavomės skania tempe ir
Bintang. Maksimalus alaus skaičius krautuvėlėje – 4, tad nupirkusios visus padarėme moteriškei
metų apyvartą.
Vėliau sekė
vakaras prie laužo ir smagi naujiena – gauti leidimai kopti į Ijen! Juos suteikia valdžia,
kuri itin nenorėjo praleisti užsieniečių. Na, ne kokia reklama turizmui
laikraščio antraštėse „30 keliautojų buvo išrūkyti kalne“... Apsivyniojome dvigubomis skaromis, pasiruošėme
morališkai ir 2 ryto pradėjome kopti.
Po Rinjani kalno ši trasa nebuvo sudėtinga, bet dėl nemiegotos nakties ir
šlykštaus sieros smogo lipti nebuvo lengva. Užtat kaip verta!!! Džiūgauju,
nes beveik neįmanomas tikslas pasiektas.
Karštis turi
kelis atspalvius ar ne? Kuo karščiau, tuo liepsnos spalva labiau kinta. Čia iš
kalno smilkstanti deganti siera – mėlyna liepsna. Ją gali pamatyti tik naktį.
Beprotiškame
šaltyje kalendami dantimis sulaukiam saulėtekio, kuris nušviečia smaragdinį
ežerą skendintį dūmuose. Neperteiksiu nuotraukose to, ką mačiau, bet užgniaužė
kvapą.
3
d. Rytinė koma.
Po Ijen traukiame į Bosamba miestuką (lyg dar būtume mažai išvargę) rafting’ui!
Nieko tokio, mes gi viską galim. Dar pora valandų kratymosi
sunkvežimyje, geriau nemiegoti, nes vis stuktelsi galvą į kokį metalinį strypą
ar geriausiu atveju į draugo alkūnę, ir mes jau Bosamba. Ne itin laimingi
veidai išsiridena iš mašiniuko... Sabar! Iš beprotiško šalčio vėl patenkame į sauną, gauname po irklą į dantis
ir pirmyn į valtis.
Šokoladinė
upė nėra srauni, bet širdimi jaučiu, kad nebus liūdna. Neklystu. Vienintelėje
sraunioje vietoje, mūsų ekipažas sugebėjo „užkliūti“ už vienintelio stūksančio
akmens – plaustas pakibo 90 laipsnių
kampu, buvom per plauką gatavi apsiversti. Ne ne ne, tik ne šioje šololadinėje
upėje, kur ką tik praganyta karvių banda, vietiniai naudoja vietoje vonios,
skalbia rūbus, meta šiukšles ir dar velniai žino ką. Šiaip ne taip, po 10 varginančių minučių
kovos, atstatom plaustą į teisingą poziciją. Toliau prasideda audra, kas taip
pat prideda žavesio.
Lietus
nenustoja pliaupti, tad greituoju būdu susipakuojam ir grįžtam į Bondowoso, kur
mūsų turėjo laukti autobusas namo į Surabaya. Autobuso nėra. Nusiperku „roti
bakar“. Sėdim su Margot ir este Kadri musulmoniškoje šventykloje, valgome
skrebučius su šokoladu ir sūriu, ir bandom tvardytis. Karts nuo karto prieina
organizatoriai ir burbteli „sabar“ (juokaujam, kad išgirsti žodį „sabar“
prilygsta išgirsti „f.u. in your face“...) Iš „low expectations“ liko „NO
expectations“. Atvažiuoja mikriukas. 24 laimingi žmonės skuba užsiimti vietų, tad bėgam ir
mes. Sumišę veidai iš tolo praneša, kad kažkas ne taip. Vietų 17. Po ilgų diskusijų, sugrūda mus
visus kaip į cirko mašinytę. Penkios “laimės” valandos itin kompaktiškai
susipakavus ir pasiekiu namus. Liko net 4 valandos miego iki žadintuvo...
[Intarpas] Supratau iš kur tas vietinių
noras turėti krūvą nuotraukų su bule (čia taip vadinami užsieniečiai).
Atsigręžkime į istoriją. Indonezija ilgą laiką buvo Olandijos kolonija, ko įtaką
matome dabar: architektūroje, kalboje bei kultūroje. Olandai visada laikė
indoneziečius “žemesne klase” ir laukiniais aukštindami savo kultūrą, šviesi
oda – reiškė šviesų protą ir turtus. Principas nepasikeitė ir šiom dienom.
Šviesi oda simbolizuoja turtus, geresnį gyvenimą, protą, galimybes. Visos
reklamos Indonezijoje, televizija, įmonės kaip pamišę propaguoja Vakarų
kultūrą, kaip geresnę ir “aukštesnio lygio”. Tad indoneziečiai nebemato kokį
grožį ir gėrį turi panosėje, o bet kokia kaina siekia susitapatinti su
Vakarais, įskaitant turėti “draugų” iš Europos/Amerikos ir taip parodyti savo
prestižą. Rezultate: per renginius su savo Blakcberry ar “Blueberry” padaryti
kuo daugiau nuotraukų su bule.
Indonezija save vadina besivystančia šalimi. Pripažinsiu – galimybių čia apstu. Tik liūdna matyti, kad tautos mąstymas taip greitai nepasikeis ir tai užtvers jiems labai daug kelių. Išvada: net ir patys juokingiausi kitos kultūros aspektai visgi turi gilią prasmę ir paaiškinimą kodėl yra vienaip, o ne kitaip.
Daugiau nuotraukų čia: Ijen festivalio akimirkos
Paskutinė nuotrauka tarp vaikų - topų topas!
AtsakytiPanaikintiGalvojau vaikučiai nuneš su minia. Visi norėjo paspausti ranką, paliesti, taukštelti "hi 5", pasakyti labas ir, žinoma, nusifotografuoti..
PanaikintiAš su tomis pačiomis kojinėmis čia Danijoje džiuginu žmonių akį. Super daiktas ;)))
AtsakytiPanaikintiAha! Nuo šiol visur vešiuos :)
Panaikinti