Dauguma mano
blogo įrašų yra apie Indonezijos kultūrą, skirtumus ir keliones, tačiau
nepamirškime, kad vienas pagrindinių atvažiavimo čia tikslų yra darbas. Mane
domina “vaizdas iš vidaus” – kaip kuriami verslai Indonezijoje, santykiai su
vyriausybinėmis institucijomis, politika, bankai, užsieniečių bendruomenės ir
galimybės “prasimušti”, kaip kultūra įtakoja verslą, santykiai tarp verslininkų
ir tuo pačiu kasdiena ofise. Vėlgi, man pasisekė atsidurti ten, kur atsidūriau,
nes visa tai pamačiau iš arti.
Dirbu
žmogiškųjų išteklių (HR) kompanijoje, kuri outsource’ina įvairių sričių
specialistus įmonėms bei fabrikams, kitaip tariant “pardavinėjame žmones”. Aš
dirbu marketingo skyriuje. Indonezijoje, kaip ir visoje Azijoje, marketingas =
pardavimai, tad atsakomybės tradicinės: susitikimai su klientais, pietūs,
pristatymai, prezentacijos, vizitai po fabrikus yra rimtoji dalis. Tarptautinėse
kompanijose padedu jiems suprasti vieniems kitus, užduoti tikslingus klausimus,
susišnekėti ispanų, vokiečių, anglų ir šiek tiek italų kalbomis.
Man pačiai
be proto įdomu sužinoti kaip, pvz.: kompanijos iš Peru ar Argentinos stato fabrikus,
pradeda verslą Indonezijoje ir planuoja įsilieti į rinką Azijoje. Arba italų
kompaniją, pamačiusią čia verslo nišą prieš 20 metų ir dabar sėkmingai
plečiančią veiklą – problemos, galimybės, komunikacija, planavimas. Arba
japonų/korėjiečių verslo stilių ir sugebėjimą sėkmingai prisitaikyti prie
švelniai tariant „ypatingų“ kultūrinių skirtumų čia ir kardinaliai kitokio
darbo stiliaus.
Vizitai po
fabrikus.
aplankiau virš 20 fabrikų (sausainių produkcija, gėrimų, cigarečių,
popieriaus, alaus, dėžių, tinklų žuvims, batų ir t.t.). Vietinės kilmės
fabrikai ir tarptautinės – kardinaliai skiriasi. Pirmiausia – švara, toliau –
kultūra. Na, pavyzdžiui, jei vietinės kilmės sausainių fabrike teko peržengti
per ant grindų besivoliojantį poros metrų tešlos gniužulį, tai japonų įkurtame
gėrimų fabrike mėgavausi sterilia baltut baltutėle aplinka, stebinančia švara
sandėliuose ir nedidėliu baseinėliu žuvims priimamajame...
Per
paskutinį dešimtmetį užsieniečiai sparčiai pradėjo investuoti į fabrikų
steigimą ID. Priežastis paprasta – labai pigi darbo jėga, įvairios lengvatos,
kurias suteikia vyriausybė bei palankios bankų sąlygos.
Sėkmės
raktelis padedantis sudaryti sutartis, kaip ir visur: rekomendacijos, pažintys,
giminių ryšiai ir „teisingi“ santykiai su atitinkamomis politinėmis partijomis
valstybinėse institucijose.
Mano boso
veiklos.
Susidaryti įvairialypį požiūrį padėjo dvi kryptys: darbas kopanijoje
ir pagalba bosui kituose jo versluose iš kurių vienas – nekilnojamasis turtas.
Artimiausiuose planuose naujai sukurto prekės ženklo „Salina“ įtvirtinimas.
Šiuo metu statomi backpacker hosteliai Malang ir Sidoarjo miestuose, kuriama
SPA idėja taip pat renovuojami gyvenamieji rajonai.
Paskutiniu
metu važinėjome po įvairius miestus, dalyvavome susitikimuose su būsimais partneriais
bei bankais dėl paskolų. Idėja – surasti 3 sustabdytus nekilnojamojo turto
projektus, baigti renovuoti ir pradėti pardavinėti gyvenamuosius namus po 3
metų (4 kartus didesne kaina nei investavo į renovaciją). Man asmeniškai patys
namai klaikūs, bet Indonezijoje taip gyventi populiaru ir normalu: namo
(įskaitant erdvę aplink) dydis 90 m2. Rajone yra 300 namų sustatytų eilėmis,
namų sienos ribojasi. Vaizdas kaip skruzdėlyne. Beje, Indonezijoje gyventi
butuose nėra įprasta. Dažniausiai tai sau gali leisti tik pasiturintieji.
Kultūriniai
skirtumai itin įtakoja komunkaciją versle. Nuo mažmožių (tokių kaip vėlavimas į
susitikimus porą valandų, atėjimas nepasiruošus ir pan.) iki nesusipratimų kokio rezultato norime ir kaip
jo sieksime. Sunkioji dalis – kaip išlaikyti darbo produktyvumą, kai pats
vietinių darbuotojų suvokimas yra „santay“ (atsipalaiduok). Taip pat, orientacija
ne į rezultatą, bet į kažko darymą (darai bet ką ir apsimeti, kad dirbi).
Svarbiausia tai daryti su rimta veido išraiška.
Laiko vagys.
Rūkymas –
gerokai per dažnos pertraukėlės užimančios tikrai daugiau nei 10 min;
Meldimasis –
penkis kartus per dieną. Viena malda atima 15 – 30 min priklausomai nuo to,
kiek asmuo yra „susitaręs“ su savo Dievu. Pagal musulmonų religiją, įmonės
privalo kasmet mokėti 13 atlyginimą (prieš didžiąją musulmonų šventę gruodį);
Valgymas –
privaloma dalis. Jei 12 val. jie nesėdi prie stalo – atšauks visus susitikimus,
arba lauksi kol jie papietaus. Šventa! Tokio dalyko kaip pavėlavimas papietauti
arba praleisti išvis neegzistuoja. Kartais apima jausmas, kad vietiniai gyvena
nuo vieno pavalgymo iki kito;
Kamščiai –
nusigauti iš vieno taško į kitą užtrunka minimum valandą;
Blackberry –
kadangi ne visi turi laptop’us, valandų valandas praleidžia įnikę maigydami
mobiliuosius ir atnaujindami savo statusus telefonuose;
Gyvenimiškas
pastebėjimas: Blackberry buvo sukurtas, kad per nuobodžius susitikimus galėtumei
„googlinti“ su rimta veido išraiška. Amen.
99% indoneziečių dirbdami vadovaujasi Sinatros požiūriu :)
Kartais kultūriniai
skirtumai iš tiesų pakelia nuotaiką susitikimuose. Štai kelios “įdomios”
situacijos su kuriomis teko susidurti:
Nr. 1.
Susitikimas su fabriko direktoriumi “very busy very important” tipo, įtakingu
politikoje, tad visi griūna jam po kojų. Susitikimas trunka 2 val. ir atrodo maždaug
taip: dėdė pasisveikina, užsako mums kavos, o pats eina pasimelsti.
Milžiniškame kabinete įrengta vonia, tad prieš tai reikia nusiprausti. Pakeliui
įjungia televizorių. Grįžta po 38 min (dėl įdomumo skaičiuoju laiką), tada
parodo dėmesį man (iš kur esi, kiek metų, vedus/nevedus, ar patinka
indoneziečiai vyrai). Tada visi dar šiek tiek pajuokauja, pažiūri tv ir ....
baigta. Lieku tiesiog sužavėta susitikimo produktyvumo.
Nr. 2.
Kvepalų fabrikas. Pirmas susitikimas su HR skyriaus vadovais. Ledus ir tylos
akimirkas bandoma pralaužti įvairiais “triukais” (įsidėmėkite, galbūt
panaudosite ir patys ateityje). Pagriebiame kvepalų buteliuką stovintį ant
stalo (vis girdami kaip skaniai kvepia), tada užsipurškiame ant delno ir
patriname pažastis, po to rankas iki alkūnių ir galiausiai užsipurškiame ant
pakaušio. Tragikomedija. Viduje klykiau iš juoko.
Nr. 3. Į
organizuojamus verslo pusryčius ar susitikimus su vyriausybės atstovais,
dažniausiai įmonių atstovai susirenka, ne paslaptis, pavalgyti. Kol vyksta
oficialioji dalis kai kurie miega ar žaidžia su telefonais, tačiau stebuklingas
žodis „makan siang“ (pietūs) staiga prikelia visus antram gyvenimui ir žaibo
greitumu dėdės ir tetos puola prie stalų, prisiverčia pilnas lėkštes, kad net
krenta maisto (juk nemokamai ir man čia kažkuo panėšėja į brolius lietuvius) ir
laimingi pūkši prie stalo. Kai kurie kartoja ir antrą kartą, juk nežinia kada
gausi vėl nemokamai skaniai pavalgyti.
Kas dar
stebina, kad indoneziečių balsai yra labai skardūs, jie šneka kone šaukdami, kad
girdisi net už trijų kvartalų, bet vistiek, susirinkimų metu, sėdėdami aplink
nedidelį stalą naudoja mikrofonus. Neduokdie, kas nors neišgirs jų reikšmingo
pasisakymo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą